1. Home
  2. Kennisbank
  3. Voeding
  4. Gefermenteerde voeding – wat is het en waarom is het gezond?

Fermenteren is een heel oude techniek om voeding langer te kunnen bewaren. Door bacteriën en gisten worden natuurlijke suikers in voeding afgebroken. Een natuurlijk proces. Zuurkool is een bekend gefermenteerd product.

Behalve het verlengen van de houdbaarheid is het product nu beter verteerbaar. Daarnaast krijgt het gezonde ‘probiotica’ oftewel goede bacteriën. Deze goede bacteriën hebben we nodig om de darmflora (het microbioom) gezond en divers te houden.

Varieer in gefermenteerd voedsel zodat je zoveel mogelijk verschillende gezonde bacteriën binnenkrijgt. Hieronder vind je wat voorbeelden van gefermenteerde producten.

Twee tips:

  • Er zijn veel recepten om zelf zuurkool of kimchi te maken, maar om te beginnen kun je biologische producten kopen. Let bij het kopen van deze producten op of er geen toegevoegde suikers bij zitten.
  • Ben je niet gewend om bijvoorbeeld zuurkool of kimchi te eten, dan kun je het beste de hoeveelheden geleidelijk aan opvoeren.

Voorbeelden van gefermenteerd voedsel

Zuurkool

Meestal gemaakt van witte kool. Door toevoegen van zout en het ‘masseren’ van de kool, komt er vocht vrij. Door dit proces komen de melkzuurbacteriën vrij die van nature in de groente zitten. De kool gaat nu fermenteren.

Kimchi

Kimchi wordt traditioneel gemaakt van Chinese kool. De kool wordt ‘ingelegd’ met pepers en ander kruiden in een vat of pot. Kimchi is dus net zo’n product als zuurkool maar dan wat pittiger. Dit wordt vaak als bijgerecht gegeten of als onderdeel van een roerbakschotel gebruikt. Kimchi is te verkrijgen in verschillende varianten, ook met rode kool of wortel als toevoeging.

Tempeh

Tempeh wordt gemaakt door sojabonen te fermenteren. Na het fermenteren wordt het in een blok geperst. Tempeh bevat veel eiwitten. Je kan het bakken, stomen en in allerlei gerechten verwerken. 

Miso

Miso is een pasta gemaakt van gefermenteerde sojabonen, zout en koji-kin. Koji-kin is een natuurlijke schimmel. Miso is verkrijgbaar in verschillende varianten. Van licht tot donker. Hoe donkerder, hoe krachtiger de smaak. Miso is een smaakmaker die gerechten een diepe ‘umami’ smaak geven. Umami wordt wel de 5esmaak genoemd (zoet, zout, zuur, bitter en umami). Je kan een beetje toevoegen aan een jus, aan kippenbouillon, een roerbakschotel met kip, een misosoep of aan een paddenstoelensoep.

Kefir

Kefir is een gefermenteerde drank gemaakt van melk of water. Kefirkorrels bestaan uit veel goede gisten en bacteriën, goede pro-biotica. Deze worden aan melk of water toegevoegd en gaan dan fermenteren. Koop de rauwmelkse variant, zoals die van Ekoplaza. Je kan het gebruiken zoals je yoghurt gebruikt, of maak er een dressing of saus van met olijfolie, azijn en mosterd. 

Titel

Ga naar de bovenkant